Hvorfor OSLO PILOT?
Videre må 1970-tallets omfattende satsing på kunst til skoler og ikke minst utsmykning av T-banestasjoner, nevnes. De førstnevnte prosjektene ble sett på som viktig bidrag til nasjonsbygging og identitetsforståelse i den unge nasjonen, de siste som viktige byggesteiner i oppbygningen av sosialdemokratiet fra 1970-tallet. Dagens store omfang av offentlige kunstoppdrag ment for et bredt publikum gjenspeiler fortsatt et tankegods fundert på demokrati og likhetsidealer.
OSLO PILOT muliggjøres av Oslo kommunes kunstordning som trådte i kraft 01.01.2013 og som innebærer at 0,5% av investeringsmidlene i Oslo kommune øremerkes kunst. Denne ordningen er nærmest unik i sitt slag i Norge og i en internasjonal kontekst er den enestående. Avsetningen fra ordningen vil variere avhengig av kommunens investeringer, men bare i 2015 administrerer Kulturetaten nær 50 millioner kroner øremerket kunst.
Resultatene og mulighetsrommene denne ordninger gir, har nå begynt å materialisere seg. Resultatet er, i tillegg til OSLO PILOT og den potensielle fremtidige internasjonale kunstmønstringen prosjektet er en forløper for, kunstprosjekter som Olav Christopher Jensens nylig ferdigstilte Slik Livet Er på Edvard Munch videregående skole, det nye kunstprosjektet som planlegges til Deichmanske Hovedbibliotek i Bjørvika der syv internasjonalt anerkjente norske og utenlandske kunstnere er invitert til konkurranse, samt en lang rekke temporære og permanente kunstuttrykk i det offentlige rom i Oslo, blant annet den temporære satsingen Kunst i hele byen (2014-15).